Få indre velvære, så du er klar til eksamen

ba12

Du går som oftest ind i en meget krævende periode, når du skal til at læse til eksamen. Derfor er det også vigtigt, at både dit sind og din krop er klar til prøvelserne. Du kan forberede dig selv på mange forskellige måder, der alle afhænger af, hvordan du er som person, hvad du godt kan lide, og hvordan ellers prioriterer i din hverdag.

Men ens for alle er, at det er vigtigt, at du holder din krop i gang og lever sundt, uanset hvilken eksamen du skal til, eller om du går i folkeskole, gymnasium eller universitet. Ellers risikerer du at opleve massiv træthed og mangel på overskud, og det er næppe noget, du har lyst til, når du skal bruge energi på eksamenslæsningen.

Eksamenslæsning

Sund kost

Sund kost er alfa og omega, når du skal læse til eksamen, for din krop har brug for al den energi, den kan komme i nærheden af. Fyld derfor din krop med en masse gode og sunde madvarer, og hold dig helst væk fra sukker og de hurtige kalorier. Din krop kan nemlig blive uhyggeligt træt af at skulle håndtere henholdsvis sukker og junkfood, og så bruger kroppen energien helt forkert.

Sørg i stedet for at fylde dig med gode, sunde grøntsagsjuice, lækre og friske råvarer og lad være med at springe måltider over. Du har brug for energien hele dagen.

Sørg for, at du er mæt, uden at være fuldstændigt proppet, og undlad at lave alt for tunge retter. Man bliver både træt og sløv, når man er overdrevet mæt. Lyt til din krop, og hav eventuelt et par sunde snacks klar i form af mandler, grøntsagsstave og frugt, når den lille sult melder sin ankomst midt på dagen.

Sænk farten ind imellem

Eksamensperioder kan være super stressende, og det kan være noget så vanskeligt at få slappet af og ladet op. Den kroniske dårlig samvittighed over ikke at læse vil helt sikkert melde sin ankomst, men det er ekstremt vigtigt at slappe af, selvom du også skal læse til eksamen. En del af øvelsen kan være at sætte sig ned i en halv time hver eneste morgen og aften, sætte noget beroligende yogamusik på og meditere, mens du lader tankerne om eksamen, læsning og studierne forsvinde ud af dit hoved for en stund.

Du kan også vælge at have en lille yogasession hver morgen på stuegulvet. Der findes masser af guidede yoga-lektioner på nettet, ligesom der findes meditationsapps, som kan give dig ro i sindet op til en eksamen. Det behøver ikke tage alverden af din tid, men den lille afslappende øvelse hver dag vil helt sikkert give dig ro og få adrenalinen og stressen til at forsvinde fra din krop.

overskud

Få rørt dig

En sidste ting, der er helt afgørende, når du læser til eksamen, er at få rørt dig. Det er desværre ofte en ting, der bliver nedprioriteret massivt under eksamenslæsningen, fordi studerende føler, at tiden er knap. Men det er virkeligt vigtigt at få dyrket noget motion.

Du sidder nemlig stille i adskillelige timer hver eneste dag, og ofte sidder du i en position, der ikke er særligt optimal for hverken din ryg eller din nakke. Det er derfor godt at komme ud og bevæge dig bare en halv time hver dag, så du ikke gror fast ved skrivebordet derhjemme.

Du kan eventuelt nøjes med en gåtur med din yndlingspodcast i ørerne, hvis ikke du bryder dig om at træne. Alternativt kan du installere et løbebånd eller en crosstrainer derhjemme, så du hver morgen kan sørge for at få pulsen op. 

Motion giver desuden mere energi og overskud, og det har du brug for under eksamenslæsningen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *